صنعت گردشگری : گردشگری مایس را بیشتر بشناسیم (زهرا شول افشارزاده)

/, صنعت گردشگری/صنعت گردشگری : گردشگری مایس را بیشتر بشناسیم (زهرا شول افشارزاده)

صنعت گردشگری : گردشگری مایس را بیشتر بشناسیم (زهرا شول افشارزاده)

گردشگری مایس را بیشتر بشناسیم

زهرا شول افشارزاده

کهنه کلمه گردشگری، امروزه رو به نو شدن است و روز به روز بوی تازه‌تری به خود می‌گیرد و به سمتی می‌رود که انسان را فارغ از پر بودن‌های زندگی می‌کند و درخت روزمرگی را شاخ و برگ تازه می‌دهد تا شاید چند روزی ما را از بطن زندگی دور سازد و فرصتی برای با خود بودن فراهم سازد، فرصتی که ما را کمی منعطف‌تر می‌کند و لذت بردن از نعمت‌ها را در ما کامل می‌کند.

سفر کردن است که تمایزها را به صفر می‌رساند و تشابهات را به رخ می‌کشد، تشابهاتی که نشان می‌دهد در هر نقطه‌ی این دایره پرگار، انسان است که همه چیز و همه چیز را دور خود جمع کرده است، انسان‌هایی که در هر نقطه می‌خندند، غذا می‌خورند، کار می‌کنند و به نوعی زندگی می‌کنند و در نهایت می‌میرند و این تشابه در کل جهان به یک رنگ است و فقط با سفر کردن است که این کلمات معنای خود را به انسان می‌فهماند. با سفر کردن بود که فهمیدم سرزمین‌ها بیگانه نیستند، این افکار زندانی درون ما هستند که با یک جا نشستن کلمه بیگانه را به وجود آوردند. سفر کردن است که نگاهی تازه را در ما بیدار می‌کند.

سازمان جهانی جهانگردی، گردشگر را شخصی معرفی کرده که به سرزمینی غیر از محل سکونت خود مسافرت می‌کند و حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر یک سال در آنجا می‌ماند.

بر مبنای دلیل مسافرت، گردشگری به انواع متفاوتی تقسیم شده است. یکی از انواع گردشگری مربوط به مسافرت به دلیل شرکت در همایش‌ها، گردهمایی‌ها، نمایشگاه‌ها و … است؛ گردشگری مایس (MICE) از دل توجه و برنامه‌ریزی برای افراد شرکت‌کننده در این نوع برنامه‌ها بیرون می‌آید.

هر ساله هزاران همایش، گردهمایی، سمینار، کنفرانس، نمایشگاه، کنگره، سمپوزیوم و امثال آن در رابطه با موضوعات مختلف در سرتا سر جهان برگزار می‌شود. شرکت کنندگان در هر یک از این برنامه‌ها، چند روزی را دور هم جمع می‌شوند؛ و به بحث و گفت و گو در رابطه با موضوع از قبل مشخص شده می‌پردازند. درست در همین زمان رویدادها و همزمان با حضور افرادی که معمولاً دارای توانایی‌های فرهنگی و اقتصادی و تبلیغی بالایی هستند فرصت مایس توریسم ایجاد می‌شود؛ و این فرصتی است برای برنامه‌ریزی‌های هدفمند گردشگری به نفع میزبانی که جلسات و نمایشگاه‌ها در آنجا برگزار می‌شود.

حال برخی از کشورها آگاهانه شهرها یا مکان‌های اختصاصی در شهرهای خود را رفته رفته تبدیل به محل‌های معتبر بین‌المللی در زمینه جلسات و نمایشگاه‌های خاص می‌کنند تا درواقع از مزایای مادی و معنوی صنعت گردشگری مایس را بهره ببرند. همه ما هتل لوزان سوییس را به یاد داریم که نام این هتل با جلسات مهم بین‌المللی گرده خورده است. کشور قطر که یک دهه است معتبرترین رویدادهای نمایشگاهی را برگزار می‌کند و موارد بسیار دیگر.

کلمه مایس (MICE) در مایس توریسم از حروف اول کلمات زیر تشکیل شده است:

 Meetings نشست‌ها و اجلاس

Incentive انگیزه‌ها و محرک‌ها

Conferences کنفرانس‌ها

Exhibitions نمایشگاه‌ها

گردشگری مایس نیز همانند دیگر انواع گردشگری ویژگی‌های خاص خود را دارد از جمله برنامه زمان‌بندی شده از قبل؛ دقت در برنامه‌ریزی و محدودیت زمانی در این نوع گردشگری می‌طلبد که برنامه کاری و تمامی فوق‌برنامه باید به صورت ریز مشخص و پیش‌بینی شده باشند. از نیازهای دیگر مایس‌توریسم می‌توان به قیمت‌گذاری رقابتی، پیش‌بینی فرصت خرید، پیش‌بینی تمهیدات امنیتی برای حضور اعضا و برنامه‌ریزی دیدار از جاذبه‌های طبیعی اشاره کرد.

شرکت کنندگان برای اقامت، پذیرایی و امکانات مورد نیاز باید پول پرداخت کنند که این منفعت مادی را برای میزبان به دنبال دارد. علاوه بر جنبه مادی، برگزاری یک نشست در یک شهر، به شهرت آن شهر ده‌ها برابر اضافه می‌کند.

نمونه‌های داخلی این نوع گردشگری، قبلاً در شهر رامسر رخ داده است. اگر به دوم فوریه سال ۱۹۳۸ برگردیم روزی را می‌توانیم ببینیم که رامسر میزبان ۱۸ کشور پیشرفته جهان بود تا سند نخستین و پیشرفته‌ترین کنوانسیون زیست محیطی جهان را به امضا برسانند. این یک فرصت گردشگری مایس بوده است.

امروزه کشورهای مختلفی در حوزه گردشگری مایس فعال هستند که آلمان در صدر این کشورها قرار گرفته است. شهرهای برلین، فرانکفورت، کلن، مونیخ و اشتوتگارت میزبانی همایش‌ها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های مهمی را در سطح بین‌المللی به خود اختصاص داده‌اند. سوئیس نیز در این بازار بی‌سهم نیست و شهرهای برن، لوزان، ژنو و داووس به نوعی خود را به سبک مایس توریسم متصل کرده‌اند.

وقتی این شهرها میزبانی نشست‌های مهم جهان در زمینه‌ها گوناگون را بر عهده دارند پس شکی در آن نیست که مجهز به سالن‌های کنفرانس، هتل‌های خاص نزدیک به جاذبه‌های گردشگری و فراهم کردن سایر زیرساخت‌ها نیز هستند.

باشد که ما هم در این بازار خودنمایی کنیم و نام شهرهایمان را با الگوی رامسر با موضوعات این نشست‌ها گره بزنیم و سهمی در بازار مایس توریسم جهان داشته باشیم.

توسط |2019-06-11T00:41:14+04:30ژوئن 10th, 2019|دسته بندی نشده, صنعت گردشگری|0 نظر

درباره نویسنده :

DastanoSafar

پیام بگذارید